Uitgelegd; het verschil tussen een voorwiel en een middenmotor!

02-04-2022

Het is een van de meest gestelde vragen bij de Geus Tweewielers; Wat is nu het verschil tussen een voorwielmotor en een middenmotor?

Allereerst de positie, waar de namen al wel voor zich spreken leggen we het toch even uit. De voorwielmotor of naafmotor bevindt zich in het voorwiel. De middenmotor heeft zijn positie op de trapas in het midden van de fiets.

De grootste verschillen op een rij;

  • Sensoren; de voorwielmotor heeft één sensor en dat is een rotatiesensor, dit heeft als effect dat de voorwielmotor vooral ''trekt'' omdat deze voor je bevindt en geen kracht meet. De middenmotor meet de kracht dmv een krachtsensor en  geeft zijn kracht direct af op de trapas wat voor een natuurlijke ondersteuning zorgt.
  • Positie; de voorwielmotor bevindt zich in het voorwiel, en maakt het stuur iets zwaarder, de middenmotor daarentegen zit stabiel in het midden. Als je de middenmotor combineert met een accu in het midden heb je de optimale stabiliteit.
  • Prijs; de voorwielmotoren zijn prijs/technisch heel aantrekkelijk en starten zo rond de €1599,-. De middenmotor is wel duurder dan de voorwielmotor en begint gemiddeld rond de €1999,-.
  • Kracht; de meeste voorwielmotoren hebben een maximale koppel van 40Nm. Bij de middenmotor begint dat op 40Nm en kan oplopen tot zelfs 120Nm waarmee zelfs de steilste bergen een eitje zijn.
  • Energieverbruik; de voorwielmotor gebruikt meer stroom dan de middenmotor omdat deze efficiënter in elkaar zit dan de voorwielmotor. Dat komt mede ook doordat de middenmotor 3 sensoren heeft. 
  • Toepassing; de voorwielmotor wordt veel gebruikt bij scholieren, kortere afstanden en stadsfietsen. De middenmotor wordt veel gebruikt bij woon-werk verkeer en recreatieve fietsers.


Maar om echt uw keuze te kunnen maken, bent u van harte welkom bij de Geus Tweewielers waar onze verkopers u vakkundig adviseren zodat u de juiste keuze kunt maken!